Duizeligheid (vertigo)

Wat is duizeligheid

Duizeligheid is de naam voor een groep klachten zoals:
Een licht gevoel in je hoofd.
Het gevoel dat je zélf ronddraait.
Het gevoel dat alles in je omgeving ronddraait (draaiduizeligheid).
Het idee hebben dat je flauw gaat vallen.
In de meeste gevallen heeft duizeligheid geen ernstige oorzaak.

Vormen van duizeligheid

Duizeligheid kent veel verschillende vormen. Er wordt in de medische wereld een onderscheid gemaakt tussen voornamelijk draaiduizeligheid en een licht gevoel in het hoofd (of gevoel van flauw vallen). Bij deze twee vormen passen weer verschillende diagnoses, zoals BPPD (benigne paroxismale positieduizeligheid), de ziekte van Ménière, bloeddrukdalingen of zelfs een TIA/beroerte. Ook kan duizeligheid voortkomen uit de nekwervelkolom.

In de meeste gevallen is er niets ergs aan de hand en gaan de meeste duizeligheidsklachten ook weer vanzelf over. De fysio-/manueeltherapeut kan u mogelijk sneller van uw duizeligheid verlossen.

Draaiduizeligheid

De meest voorkomende vorm van draaiduizeligheid, is BPPD(Benigne paroxismale positieduizeligheid). Benigne betekent ‘goedaardig/ongevaarlijk' en paroxismale staat voor  ‘in aanvallen optredend' . Indien bij u de diagnose BPPD is gesteld dan heeft u dus te maken met een ongevaarlijke in aanvallen optredende, positieafhankelijke, draaiduizeligheid.

Mensen ervaren daarbij dat de wereld om hen heen draait, of dat zij zelf draaien. Het zijn meestal kortdurende aanvallen van enkele seconden tot minuten, die uitgelokt worden door veranderingen van de stand van het hoofd. In tegenstelling tot Ménière treden er geen gehoorstoornissen hierbij op.

Cervicogene duizeligheid (Duizelig vanuit de nek)

Wanneer er sprake is van duizeligheid bij veranderingen van de stand van het hoofd, zonder dat het daarbij draait, kan het zijn dat deze duizeligheid wordt veroorzaakt door problemen in de bovenste nekwervels (gewrichten).
Een fysiotherapeut kan onderzoeken of hiervan sprake is.

Er zijn veel vormen van duizeligheid die met andere zaken te maken hebben. Bij voorbeeld hoge bloeddruk, neurologische aandoeningen, de ziekte van Menière, of gewoon stress. Het is daarom raadzaam, hoewel niet strikt noodzakelijk, om in eerste instantie uw huisarts te raadplegen. Die kan goed bepalen welke vorm van duizeligheid u heeft en of deze eventueel met fysiotherapie behandelbaar is.

Behandelingen

BPPD herstelt meestal spontaan binnen een maand, maar oefeningen en handgrepen aan het hoofd kunnen het herstel bevorderen.

Bij balans- en evenwichtsklachtenklachten die het gevolg zijn van beschadiging van het evenwichtsorgaan kan fysiotherapie mechanismen bevorderen die het herstel compenseren. Denk in praktische zin aan het oefenen van de balans tijdens het lopen. Ook onze kleine hersenen(cerebellum) helpen mee door anders op duizeligheid te reageren.