Verzekering/kosten van fysiotherapie

De behandelingen fysiotherapie worden voornamelijk uit de aanvullende verzekeringen vergoed. Er zijn veel verschillende aanvullende verzekeringspakketten, die allen andere voorwaarden kennen voor vergoedingen fysiotherapie. Voor een aantal "chronische" aandoeningen vindt vergoeding mede plaats vanuit de basisverzekering. Let op, want niet voor alle chronische aandoeningen geldt dit. Vraag uw fysiotherapeut of u voor vergoeding van uit de basisverzekering in aanmerking komt.

Voor alle andere behandelingen dient u voldoende aanvullend verzekerd te zijn. Regel dit goed met uw zorgverzekeraar, want u bent hier zelf verantwoordelijk voor.

Onze praktijk heeft met nagenoeg alle zorgverzekeraars een contract en neemt deel aan de klachtenregeling en tuchtrecht van het KNGF.

Zie ook: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-antwoord/is-fysiotherapie-opgenomen-in-het-basispakket.html

Wordt fysiotherapie in 2017 door mijn zorgverzekering vergoed?

Elk jaar gaan bijna 3 miljoen mensen naar de fysiotherapeut. Om naar de fysiotherapeut te kunnen heeft u geen verwijzing van de huisarts nodig. Hieronder leggen we uit wat er onder de basisverzekering valt en wat niet.

Vergoeding fysiotherapie voor kinderen tot 18 jaar

Vanuit de basisverzekering worden de eerste 9 behandelingen fysiotherapie vergoed. Mocht het nodig zijn, kan dit maximaal worden verhoogd tot 18 behandelingen.
Als de aandoening van uw kind op de lijst met aandoeningen staat, krijgt u alles vanaf de eerste behandeling vergoed.

Vergoeding fysiotherapie voor mensen van 18 jaar en ouder

De basisverzekering vergoedt fysiotherapie vanaf 18 jaar maar heel beperkt. Alleen verzekerden met een chronische ziekte krijgen vanaf de 20e behandeling de kosten vergoed. Twijfelt u of uw aandoening chronisch is ,dan adviseren wij u om contact op te nemen met de behandelend fysiotherapeut of u in aanmerking voor vergoeding komt.

Aanvullende verzekering fysiotherapie

Als u een chronische aandoening heeft, kunt u zich aanvullend verzekeren voor de vergoeding van de eerste 20 behandelingen. Heeft u geen chronische aandoening, dan valt de dekking altijd onder de aanvullende verzekering. Fysiotherapie is dan ook één van de meest gekozen dekkingen in het aanvullend pakket van een zorgverzekering.

Via onderstaande link kunt u controleren of de fysiotherapiekosten van onze praktijk door uw zorgverzekeraar vergoedt worden.

Eigen risico fysiotherapie

Als u na de 20e behandeling vergoeding krijgt vanuit de basisverzekering, gaat dit ten koste van uw eigen risico. U krijgt de kosten dus pas vergoed als u eerst € 385.- aan zorg zelf hebt betaald. Kinderen hebben geen eigen risico, zij krijgen dus alles vergoed.