Lymfoedeem

De oedeemfysiotherapeut behandelt patiënten die last hebben van (lymf)oedeem, een abnormale ophoping van vocht in het lichaam.

Oedeem komt onder meer voor bij kanker, bloedvatproblemen of littekens. Lymfoedeem kan ook een gevolg zijn van bestraling, chemotherapie, een operatie of een ongeval. De oedeemfysiotherapeut probeert de afvoer van vocht onder meer te stimuleren met manuele lymfedrainage, oefentherapie en compressietherapie.

De klachten die hierbij kunnen ontstaan zijn: lokale zwelling, vermoeidheid en zwaar gevoel, pijn, beperkte beweeglijkheid in dagelijks functioneren, huidafwijkingen, infecties en gewichtstoename.

Wat is een lymfoedeem

De oorzaken zijn heel divers, bv. na een operatie, plastisch chirurgie, bestraling, tumorgroei, een trauma, het dragen van een prothese, een infectie, Chronische Veneuze Insuficientie (spataderen), medicatie gebruik. Dit zijn allen oorzaken van secundair lymfoedeem.

Een primair lymfoedeem  is: als het aangeboren is. Vanaf de geboorte zijn er dan minder lymfebanen aanwezig waardoor in de loop van het leven zwellingen kunnen ontstaan. Soms wordt dit door een ontsteking uitgelokt. Lymfoedeem ontstaat in milde vorm tussen 18-35 jaar, uitgebreidere vorm soms al van kinds af aan aangeboren lymfoedeem kan uiteindelijk vaak tweezijdig zijn.

Tevens kunnen naast klachten van zwelling aan de benen zwelling elders optreden (bv. armen). De meeste vormen van lymfoedeem zijn niet erfelijk, hoewel er wel vaak aanleg in een familie kan bestaan. In de eerste jaren wordt de zwelling vaak niet als zodanig herkend omdat deze dan nog wisselend aanwezig is. Toch is hier dan al wel sprake van beginnend lymfoedeem waarbij een behandeling wenselijk is. Pas later zal de zwelling permanent aanwezig blijven.

Fascie technieken

Fascia zijn bindweefselvliezen die als een dunmazig web al onze spieren, gewrichten, organen, bloedbanen en het zenuwweefsel met elkaar verbindt. Deze verbindingen zijn flexibel en verschuifbaar en maken het lichaam tot een samenhangend geheel.

Deze onderlinge samenhang kan uit balans raken door littekenweefsel ten gevolge van een blessure, operatie of bestraling. De fascie komt dan onder spanning te staan en/of er ontstaan verklevingen. Dit kan leiden tot pijn, stijfheid of een bewegingsbeperking.

Met behulp van speciale handgrepen die we fascie-technieken noemen, worden de verklevingen van het bindweefsel losgemaakt, waardoor de ontstane klachten kunnen worden verminderd of opgeheven. Dit heeft tevens een positief effect op de doorbloeding van weefsels en op de werking van het lymfesysteem.

Deze behandelmethode is uitermate geschikt voor borstkankerpatiënten die klachten hebben van lymfoedeem, pijn en/of stijfheid in de schouder, arm, nek en rug. Met name de gevolgen van littekenvorming en de fibrosering na radiotherapie kunnen hiermee goed worden behandeld.

Zij gebruikt deze fascie-technieken daarom meestal als onderdeel van oedeemtherapie en littekenbehandeling.

Fascietechnieken worden o.a. toegepast bij: bestraling schade, littekens, verklevingen in het bindweefsel, oedeem.

Hulp bij verhelpen van uw klachten?

Samen met u werken wij aan het verhelpen van uw klachten.
Neem nu contact op met Fysiotherapie de Eekmaat.